zaterdag, oktober 14, 2017

Tweede winst Lewenborg 1


In de tweede ronde van de NOSBO-competitie (promotieklasse) heeft Lewenborg, na de 5½-2½ overwinning in de eerste ronde, weer de volle winst binnengehaald. De laatste 4 borden lieten het een beetje afweten met 1½ uit 4, maar de eerste 4 maakten  alles goed door winstpartijen van Hiddo, Klaas en Aldert-Jan.

Wat aan de late kant was heel Lewenborg 1 present in Leek aan de Waezenburglaan. Dat lag ongetwijfeld aan de diverse vormen van vervoer waar de Lewenborgers zich van bedienden: alleen in de auto, samen in de auto en zelfs op de fiets, onder het motto: bewegen: ja, iedere dag.



Het clublokaal van Leek is een bezienswaardig geheel. Aan de muren hangen allerlei ijselijke werktuigen, waarvan ik me hardop afvroeg of de Leekenaren (Leeksters?) daarmee hun tegenstanders te lijf zouden gaan als de nood aan de man zou komen. Dat bleek gelukkig mee te vallen.










Tegen 20.00 uur begon de wedstrijd. Daarover kan ik kort zijn: zoals hierboven al vermeld stelden de borden 5 t/m 8 wat teleur, omdat die, terwijl er toch sprake was van in totaal een  enorm surplus aan ratingpunten voor Lewenborg, maar 1½ punt opleverden. Ik had zelf ook deel aan de malheur, door een gewonnen stelling toch niet scherp af te wikkelen, zeg maar slapjes, zodat uiteindelijk de zoveelste remise uit de hoge hoed tevoorschijn kwam. Flink balen. Maar goed, ook elk halfje heeft, zoals uit onderstaande uitslag blijkt, bijgedragen aan het eindoverwinning!   










De borden 1-4 deden het beter: Klaas leverde, ondanks een schoonheidsfout aan het einde van de partij, een hele fraaie prestatie. Zijn tegenstander had, kort voordat hij opgaf, nog kunnen ontsnappen, maar had waarschijnlijk al teveel doorgemaakt om dat nog te zien. Op een gegeven moment gaf zijn klok nog 10 seconden aan. Dan moet de kans op weinig meer zien van bord en stukken wel erg groot worden. Van een enigszins normale hartslag zal ook geen sprake meer zijn. Één vraag dringt zich dan nog op: waarom schaak je eigenlijk?

Samenvattend: Klaas loodste, samen met Hiddo en Aldert-Jan, Lewenborg in veilige haven.

Mooi was het tenslotte om Derk Schuttel,  oud-clublid van schaakclub Ten Boer, te ontmoeten, die (zoals hij later op de avond verklaarde) het leuk had gevonden SC Lewenborg, met de twee Ten Boersters in de gelederen, in actie te hebben gezien.

Leek-Lewenborg 1: 3½-4½

1. S.Westerlaan (z,2004) -  K.Dijkhuizen (w,1852) : 0-1
2. E.Heijnen    (w,1987) -  R.Bons       (z,1860) : 1-0
3. A.Kuiper     (z,1814) -  A.-J.Grashuis(w,1808) : 0-1
4. P.Doller     (w,1822) -  H.Zuiderweg  (z,1847) : 0-1
5. M.Veldman    (z,1711) -  R.Middeljans (w,1834) : 1-0
6. F.Huisman    (w,1487) -  R.Rubingh    (z,1755) : ½-½
7. T.Hofstra    (z,1596) -  J.W.van Veen (w,1740) : ½-½
8. I.Albadeen   (w,----) -  A.Prins      (z,1682) : ½-½  

Terzijde:

........Natuurlijk zie ik ook wel dat papier flink terrein verloren heeft. Neem het hotel waar ik nu ben: vroeger kon ik mijn New York Times pakken in de lobby, nu moet ik de straat op om ernaar te zoeken. Maar ik doe dat met liefde, en ik ben echt niet de enige. De dood van het papieren boek is al vele malen voorspeld, maar nog nooit uitgekomen (Albert: en komt er (gelukkig) ook niet). Sterker, de verkoop van e-books in de VS stagneert, terwijl die van papier licht stijgt........

(Albert: dat verwondert me helemaal niet. Het lezen van e-books is (ook eigen ervaring) een bijzonder omslachtig en onhandig geheel, niet te vergelijken met het lezen van gedrukte boeken en dan heb ik het nog niet eens over het totaal sfeerloze karakter van de e-reader! Zolang de voordelen beperkt blijven tot aanbevelingen als: nooit meer kiezen tussen een extra broek of een extra paar schoenen in je vakantiekoffer zal ik me niet laten overtuigen. We hebben trouwens jaren geleden een e-reader gekocht, maar ik ben bang dat het apparaatje de rest van zijn bestaan in een donkere lade zal moetendoorbrengen...)

.........De weerstand groeit tegen bedrijven die rotzooi in je mond stoppen. Laten we ons ook verzetten tegen techbedrijven die rotzooi in ons hoofd stoppen.... 

(Albert: is dit misschien een hint naar Facebook? Inderdaad, goed geraden! Stoppen met die flauwekul!)

Franklin Foer: Ontzielde wereld - de existentiële dreiging van Big Tech. - Amsterdam: De Bezige Bij, 2017. 272 p.

In: Sir Edmund (de Volkskrant) van 14 oktober 2017.

Geen opmerkingen: